Tuesday, June 29, 2010

Newport * 2

Nu är jag och Andy tillbaka i Annapolis efter två seglingstriper till Newport, Rode Island. 

Den första tripen startade från Annapolis förra lördagen, den 19 Juni och vi fick sällskap av Andys föräldrar. Båten var en Corbin 39 som skulle seglas upp till Newport for att sedanskippas över Atlanten till Gibraltar.

Vi lämnade Sarles runt tretiden på lördagseftermiddagen och kom fram samma tid på tisdagen. Vi seglade upp Chesapeake Bay, C&D Canal, ner Delaware Bay och sedan ut på Atlanten upp till Newport (se kartan). Solen sken men det var tyvärr inte så mycket vind och om vi seglade långsammare än 3 knop tog vi ner seglen och startade motorn.. På måndagen passade vi på att stanna båten och hoppa i och simma, det är något speciellt med att simma i öppet vatten! Vi såg valar, Andy tyckte sig se en haj och trippen gick alldeles för fort!
Min örtträdgård fick följa med på resan!
En trollslända landade på båten när vi var ca 8 mil från närmaste land! Han måste vara helt slut!
Väl i Newport mötte Andys farmor och farfar oss. Jag och Andy strosade runt i Newport på eftermiddagen och åt sedan middag tillsammans med hans familj. Det var första gången jag var i Newport och jag var mycket imponerad av staden (om man undvek de extremt turistiga gatorna förstås). På onsdagen seglade vi båten upp till mainan vdär den skulle lämnas och åkte sedan hem till Andys föräldrar.
Middag med Andys föräldrar och farmor och farfar i Newport!
På torsdagen, vilket var min födelsedag, packade vi om våra saker, hyrde en bil och körde upp till Greewwich för att hoppa på nästa båt, denna gång en Cabo Rico 47. Den här trippen gick betydligt snabbare, mindre än 48 h!!  Lauren och Ted ägde båten, vi gissade att de är i vår ålder. Ett helt underbart par som ska selga uppe i New England över sommaren men inte ville segla långa sträckor på havet.
 Båten kändes som ett hotell i jämförelse med vår båt... :)
Middagen lagas!
Underbar soluppgång!
Delfiner! Ett tjugotal delfiner kom och simmade med båten ett tag! :)
Block Island
Vi mötte Ted och Lauren uppe i Newport och njöt av en god drink innan jag och Andy åkte tillbaka till Andys föräldrar igen...
Andy, Lauren och Ted på Black Pearl i Newport
Mycket segling och bilåkning den senaste veckan som ni kan höra! Helt underbart att komma ut på vattnet igen, det var ett tag sen!

Den här veckan är det båtjobb som gäller och sedan på lördag får jag äntligen besök från Sverige! :)

No comments:

Post a Comment