Thursday, May 31, 2012

Azorerna (och bilder från Bermuda)


Nu har vi kommit fram till Azorerna :)

Vi seglade in till Horta i mandats morse kl fyra pa morgonen lokal tid,tyvärr bestämde sig vinden for att vekna de sista timmarna och vi var tvungna att kora motor over mallinjen. 

Ni som har följt oss har sakert undrat: varför är Kinship sa himla mycket mer norrut än de andra bågarna? Innan vi seglade ut från Bermuda kollade vi in väder och vindar och vi betämde oss ganska så snabbt att det var norrut som gällde.  Eftersom jorden inte är platt som det ser ut på kartan är avståndet inte så mycket längare än om man skulle köra en rak linje. Vi gjorde ett bra val och hade vindar med oss nästan hela tiden. När vi satt med 20 kt bakom oss rapporterade båtarna längre söderut att de inte hade någon vind och körde motor. Vi tycker om att segla och gjorde rätt val, även om det såg lite knepigt ut.

Ombord på Kinship var Tim, som äger båten, Ursula, en bekant till Tim som äger en egen Saga 43, jag och Andy. Som sagt hade vi en alldeles fantastisk segling, delfiner hoppade med oss flera gånger om dagen och Andy och Tim såg varsin havsköldpadda. Vi åt kalasgott och bakade bröd flertalet gånger! Vi firade halvvägs med att äta stek och bakad potatis, life is good!

Här bjuder jag på lite bilder från Bermuda, bättre sent än aldrig :)
Frukost utanför ett mysigt bageri :)
 St. Georges Dinghy and Sports Club där de flesta båtarna höll till i Bermuda
 Besök vid Bermuda Radio, ingen dålig utsikt!
Darren på en skoter :)
Andy, Ursula, Teresa (Tim´s fru som kom och hälsade på i Bermuda), Tim och Ben. 
Min fina man!
I Bermuda växer Rosmarin vilt i stora buskar. Jag knyckte med mig några kvistar till seglingen! 
Spännande start innaför Town Cut!

Ha det så gott allesammans! Hoppas att våren och sommaren är fin hemma! Här är vädret alldeles perfekt, runt 20 grader och kyligt på kvällarna! 

Kram på er alla!

3 comments:

  1. Vart fick ni tag på den steken? :)
    Jag är avundsjuk. Jag vill också se massa delfiner och havssköldpaddor och allt ni ser! Fast E20/E18 är också en fin sträcka att transportera sig på gång efter gång..... nejdå, inge bitter :P Fast visserligen såg jag, en gång, sånadär grymt söta långhåriga kossor i en hage längs vägen i Örebro. Men väger det verkligen upp det här? Nä ;)

    ReplyDelete
  2. Steken hittade vi i frysen! :) Lyx med frys... kossor är inte helt fel. Du skulle gilla kossorna här, betar oskyldigt ute i små lummiga hagar! Snart är vi hemma! kram på dig ullis!

    ReplyDelete
  3. Nu måste jag bara få efterlysa en sak... Vill se en helbild på båten ni seglat!

    ReplyDelete