Wednesday, August 19, 2009

Swedish lesson.... :)

Andy har nu börjat lära sig svenska, i födelse-dags-
present fick han svenska-böcker av mig, böcker som används av sfi på komvux. Så nu är det på allvar...

Så här gick gårdagens lektion; det handlade om 'vad heter du?', 'var kommer du ifrån?' och 'vilket språk pratar du?'.

'Jag heter Andy, jag kommer från USA och jag pratar engelska, svenska och lite tyska.' Andy är riktigt duktig på att snappa upp nya ord och fraser och tycker det är ännu roligare att exprimentera och hitta på nya ord och uttryck.
Här kommer en av konversationerna vi hade igår:

Mia: Var kommer Adam ifrån?
Andy: Adam kommer från USA.
Mia: Vad talar Adam för språk?
Andy: Adam talar bara engelska. Nej, Adam pratar också öliska och whiskyska. När Adam pratar whiskyskia (alltså menat, när Adam har druckit för mycket whisky), jag förstår inte vad han säger.... (Detta med Andys härliga amerikanska brytning)

Det ar valdigt kul att lara Andy svenska och jag ar imponerad av hans kreativa satt att hitta pa nya ord och uttryck!! :)

I helgen ska jag hem till Andy's föräldrar i Leesport, Lisa kommer dit och hälsar på sina släktingar. Åh vad kul det ska bli att se henne igen!!

Kram på er alla!

No comments:

Post a Comment