Thursday, January 14, 2010

Dykning i Leeward Island

Nu är jag och Andy tillbaka i St. Martin efter intensiva veckor på vattnet!

De första dagarna spenderade vi i St. Martin, i ett mysigt litet område som heter Grand Case. Målet för hela tripen var att ta vårat Dive Master dyk-certifikat, vilket betyder att jag kan jobba som dykassistent runt om i världen i framtiden.
Noah, Victoria, Andrew & Alec
Tiffany visar oss hur syretanken fungerar...
För att kunna ta vårat Dive Master var vi först tvugna att ta ett "rescue"-certifikat vilket i stora drag är livräddning för dykning. Vi hade många roliga cenarion där allt gick fel, och för att inte förvirra grannbåtarna ropade vi "pizza" istället för "hjälp" när vi behövde bli räddade... Vi blev klara med "rescue" lagom till nyår, men vår kära instruktör fortsatte med dessa cenarion när vi minst anade det. En morgon vaknade vi vid sex och Andy var försvunnen. Det var bara att hoppa i dyk-utrustningen och börja leta under båten.
Många kvällar med våra kära teori-böcker...
Nyår spenderade vi i Grand Case, vi åkte in till en mysig restaurang som är kända för sina goda och billiga ribs, helt underbart gott! Vi gick vidare till en mysig bar och firade tolvslaget, och kom tillbaka till båten redan vid ett. Gänget stannade iland ett par timmar till, och Andrew och Marc lyckades få skjuts av grannbåten klockan fem på morgonen ut till vår båt.. :)
Hela gänget, middag på skys the limit på nyårafton
På nyårsdagsmorgonen seglade vi till Ile Fource, men stannade först till i Marigot för att lylla upp vatten i båten. Marc o Victoria passade på att inhandla frukost åt oss alla.. :)
Andrew & Alec var lagom sega så de ägnade morgonen åt trampolinen...
Är det nytt år så är det, Marc firade med en riktig gourmet-frukost!
Efter St. Martin seglade vi vidare till Ile Fourche som är en del av St. Barths. En av morgnarna gick vi upp till toppen för att se soluppgången, otroligt vackert! Ile Fource är ett av mina favoritställen här uppe, ingen bebyggelse eller vegitation, mycket intressant!
Underbara Ile Fourche!
Andy hjälpte Tiffany att plocka ut kaktus-taggar som hon råkat trampa på...
När vi var i St. Barths passade jag och Alec på att göra ett par morgondyk. För att kunna få "Dive Master" måste man ha totalt 60 dyk, och vi var de som hade minst. Vi vaknade vid sex innan de andra, hoppade i vår utrustning och satt under båten och försökte vakna till liv. En morgon hade vi ett par rockor som simmade runt oss, väldigt rogivande.
Noah somnade under genomgången till ett dyk.. haha! 
Finn fem fel! :)
Andy var en riktig hejjare på at tbaka bröd i slutet av tripen, han var tvungen at tha något att sysselsätta sig med medan vi andra var ute och dök... Inte fel att komma upp och känna lukten av nybakt bröd!!
St. Barths är en mycket intressant liten ö, känd för att rika och kända kommer in med stora båtar och spenderar mycket pengar. Det var en stor skillnad från i sommras, den ena megajakten efter den andra låg i hamnen, och alla barer och caféer var fullpackade. Jag och Andy åt alldeles för mycket brie och baguett under de två dagarna vi spenderade där, men det var det värt! ;)

Galet stor båt (ser ni segelbåten på däck?)
Nästa stopp var Statia, och höjdpunkten här var ett vrakdyk som vi gjorde. Sista dagen var vi ut och dök "Charlie Brown", ett 100 m långt fatyg som de skönk utanför kusten. Vi hade med oss en guide från en dive shop på ön och fick simma in i vraket, mycket häftigt!! :D Vi stannade i Statia ett par dagar och försökte hinna med så många övningar och teori som möjligt.
En tidig morgon vandrade vi upp "The Quill", en vulkan på Statia! 
När vi väl kom till Saba var vi äntligen klara med alla mindre roliga övningar och kunde börja dyka på riktigt. Vi var ansvariga för att leda och planera ett par dyk, och de som inte ledde blev tilldelade olika problem under vattet som vi skulle hjälpa dem med. Ena stunden simmade en iväg, samtidigt som en annan fick kramp, och någon blev trött och inte orkade simma mer... Inte lätt, men mycket lärorikt.
Det är inte ofta man kan se toppen på Saba, den är oftast täckt under ett moln..
En av dagarna var vi i land i Saba, mysig liten ö! Vi stannade till vid Jo-Bead där vi fick tillverka våra egna pärlor. Jag kan erkänna att min inte blev lika fin som dessa fiskar eller sjöhästar, men en blå pärla med turkosa o vita prickar hänger stolt runt min hals!
Dykningen i Saba var helt otrolig, helt klart det bästa jag dykt! Det är ganska så djupt ända in till kusten, och många intressanta korall-rev! Ett av mina favoriter var Man o War Shoals, två stora "pelare" som stack upp från botten, täkta med koraller och fiskar. På ett av dyken kom en sköldpadda upp till oss och simmade förbi bara ett par decimeter från mitt ansikte.. :) Vi hade turen och fick se två sjöhästar, jag har aldrig sett det förut när jag dykt! Helt underbart! :)
En av övningarna var att byta utrustning under vattnet, inkl. Fenor, mask, BCD och vikter. Inte det lättaste, och dessutom skulle vi endast dela på en regulator! Det här är Victoria och Andrew som försöker... :)

Tiffany, vår instruktör, ligger och spanar in oss under vattnet. Till vänster är Andrew under ett av dyken han ledde..
En annan aktivitet vi hade i Saba var att vi tillsammans skulle kartlägga en dyksite. Vi delade upp oss i grupper och hade med oss skrivtavla och penna, och försökte klura ut hur lång det var mellan sand och koraller, djup, speciella landmärken osv. Väldigt kul, och bäst av allt var att alla fyra delar passade in i varandra! :)
Under vår kartläggning.. Jag simmar med en lina för att mäta ut hur stort område vi ska leta igenom..
Vi blev klara med all teori i Saba och hade även vårat sista dyk där. Vi spenderade sista dagen i Grand Case,St. Martin, där vi började tripen, och åt middag på samma restaurang som på nyår. Återigen, underbart goda ribs!
Andrew, Alec och Noah
Victoria och vår instruktör Tiffany
Calmos är min favoritbar i Grand Case, kan ni se varför..?
Igår kom vi tillbaka till Vår kära lilla pad, och det var dags att lasta av båten och packa undan allt för vintern. Tankarna  skulle inspekteras och städas, första hjälpen-kiten plockas isär och allt ska diskas och tvättas rent från saltvattnet. Med sju personer som hjälpte till gick detta mycket fort, och jag och Andy kommer ha två lediga dagar i St. Martin innan vi flyger hem! :)
Som ni kan höra och se på bilderna hade vi det väldigt bra, men jag måste erkänna att jag är väldigt trött nu... Många dyk på en kort tid, och en hel del teori att trycka in på kort tid.

Min skola har fått lida under de här veckorna... Jag klarade av 30hp under hösten, men hade anmält mig till 45hp. Jag har en geografikurs och en ekonomi-kurs kvar. Geografi-kusen är lite väl ambitiös tycker jag, 4 Analysuppgifter och 1 hemtenta vilket tillsammans blir 49 sidor med enkelt radavstånd. Jag har en analysuppgift och hela hemtentan kvar, vilket är ca 22 sidor att skriva ihop på ett par dagar... Hmm? I ekonominhar vi tenta om två dagar, jag funderar på att skippa den eftersom jag inte öppnat de böckerna, men får se hur jag känner de närmaste dagarna...

Ha det bra allesammans! Nu ska jag gå tillbaka och bjuda gänget på pannkaka till frukost (konstiga amerikaner är middag till frukost.. ;) )

Kram på er alla!

2 comments:

  1. Vad kul att återigen läsa lite från er vännen!
    Tycker du gjort jättebra ifrån dig i skolan trots att du lyckats ta 15hp mindre än tänkt. Men du har tagit 100% av en termins kurser iaf. Kan man begära mer med allt du gör runt omkring?! Tänk om jag själv vore lika bra ;)

    Ser som vanligt ut som att ni haft det riktigt bra och lever livet! Förstår dock att ni lär vara trötta.. Full fart, mycket nya intryck, mycket att göra, och så den där skolan konstant i ryggen. Men antar att du inte ångrar någonting :)
    Tillåt dig själv att skippa den där ekonimitentan om du känner för det. Man måste inte. Skippa den stressen o le en extra gång och krama Andy lite längre istället för att trycka in kunskaperna sista dagarna. Du lär för att kunna, eller hur var det du sa förut?! :)
    Kramar på er!

    ReplyDelete
  2. Vad spännande det låter med dykningen Mia!! Hade ju tänkt ta dykcert här i Thailand men kommer nog inte hinnas med och csn-pengarna är väl kanske inte avsedda för det i första hand.. haha.. Får bli en annan gång!

    Kul å läsa att du har det bra! Ta hand om dig så hörs vi snart!

    Puss puss

    ReplyDelete