Saturday, July 9, 2011

NEWPORT!!

Jag o Andy kom in till Newport imorse!

I måndags lämnade jag och Andy Annapolis efter att ha ätit en god middag tillsammans med hans föräldrar. Första resan blev inte lång då vi la till strax utanför Annapolis tillsammans med våra kompisar Adam och Micha för att fira 4th of July. Vi kom inte ut dit förrän vid elva men ett par rom-drinkar hann vi få i oss innan vi somnade.. 

På tisdagen lämnade vi Adam o Micha och bestämde oss för att åka norrut, via CD-kanalen, ner Delaware Bay och sedan ut på Atlanten. Första dagen var varm som tusan, och så klart ingen vind. Det blev motor den första dagen och tisdag morgon kom vi fram till Cape May, slutet på Delaware Bay och början på Atlanten. 

När vi väl kom ut på havet fick vi lite vind men det har inte varit mycket. Som tur är seglar Arcturs otroligt bra även om det bara är lite vind! Tack vare detta har vi hunnit med ett par projekt på båten på väg upp, ätit gott och hunnit läsa en hel del. Bra dagar på Atlanten med andra ord. I förrgår såg vi ett gäng delfiner men de kom inte fram till vår båt, och igår eftermiddag såg vi ett par småhajar som simmade runt. Igår kväll när vi närmade oss Newport där vi ska träffa Andys föräldrar låg dimman tjock och vi bestämde oss för att lägga till vid Block Island, en liten ö precis innan Newport. Dimman var så tjock att vi inte såg mer än cirka 20 meter, lite trixit att ta oss in men kul.

Imorse seglade vi upp till Newport vilket tog ett par timmar och nu njuter jag av ac inne på ett café, alldeles för varmt ute för mig!

Imorn hoppar Andys föräldrar på Arcturus och vi ska tillsammans segla till Lunenburg, Nova Scotia i Canada. Kommer nog ta knappt en vecka.

Här nedan kommer ett par bilder från resan:

Fyra segel uppe!
Jag o Andy var nära att krocka med en fiskebåt mitt ute på havet, vi satt i lugn och ro och käkade middag och helt plötsligt hade vi en stor bår framför oss... Han undrade nog vilka idioter vi var!
Vå nya kompis som styr båten åt oss!
Vår lilla båt, arbete i full gång!
Kan det vara så här stilla mitt ute på havet? Och kan båten verkligen segla med så här lite vind...?

Kram på er alla därhemma! Njut av den svenska sommaren! :)

No comments:

Post a Comment