Sunday, September 20, 2009

Mamma och Pappa på besök!

Vilka underbara dagar vi haft!

Mamma och Pappa har nu varit på besök och vi har haft alldeles för mycket att göra att jag inte haft tid att skriva i bloggen, här kommer en massa fina bilder, dock inte så många från när vi var hemma hos Andy för dem ligger på mammas kamera...
Äntligen kom Mamma & Pappa, Andy tog sig en tupplur i väntan på dem.
De kom hit tisdagen förra veckan och vi började med ett par dagar hemma hos Andys föräldar! Vi kunde snabbt konstatera att de tyckte väldigt mycket om varandra trots att de hade vissa problem att förstå varandra till en början, min hjärna har gått på högvarv i en vecka nu då jag improviserat som tolk.
Middag första kvällen hemma hos Andys föräldrar 
Vi började dagarna hemma hos Andys föräldrar i Pensylvania med att spela minigolf på Schells, en av Andys pappas restaurang. Pappas rätta minigolfhumör kom fram och det var nära att klubborna flög (för er som inte känner min pappa kan jag berätta att han är världens lugnaste som aldrig blir arg eller frustrerad, bara när han spelar minigolf och kort), jag och mamma stod vid sidan om och fnissade medan pappa blev mer och mer frustrerad när bollen inte rullade som han ville. Jag lyckades iaf spika två hole in one, och Andy vann spelet!
Mysig promenad längs en flod i närheten av Andys föräldrars hus, mamma stannade såklart och plockade ekollon längs vägen.. :)
Vädret var lite sådär, ena stunden sken solen och andra stunden öste regnet ner. Vi var och plockade Persikor och Hallon på ett självplock när vädret höll uppe, och jag lyckades klämma i mig 4 persikor och säkert ett kilo hallon inom en timma, Andy tyckte att de borde ha vägt mig innan och efter.. :)

Det blev även lunch på Andys pappas andra restaurang, Ranch House och middag tillsammans med Andys farmor o farfar, Andys farbror Scott med fru Laura och Andys syster Kaitie med sin kille Kevin. Vi var upp till farmor och farfar och spanade in Andys farfars imponerade tågbana, hans stora intresse är modelltåg och han har omvandlat hela källarvåningen till en stor tågbana, där tågen går om varandra, allt in i minsta detalj! Så klart hälsade på Andys mammas get Buddy T Goat och mamma blev fäst vid deras båda hundar.
Hälsar på Buddy
I fredags (för en vecka sen) tog jag och Andy med mamma o pappa ner till Annapolis och istället för att åka vanliga tråkiga motorvägen tog vi småvägarna ner genom området där Amish-folket bor. Det var hästkärror längs vägarna och små mysiga gårdsbutiker lite överallt. Trippen tog betydligt längre än tänkt då vi stannade till vid ett antal ställen och inhandlade allt från grönsaker, ägg, senap, bröd och såklart kakor till pappa! Jag lyckades även få alla att stanna till vid en liten chokladfabrik och till min stora förtjusning hade de smakprov!!
På väg ner till Annapolis, shoppade loss bland grönsaksstånden, fick dock ej med oss denna jättepumpa! 
 
Middag på Sojourner, Andys fräldrars båt, fredag kväll när vi kom ner till Annapolis
I lördags o söndags var det segling på schemat. Andy seglade ner till Oxford med en annan båt i ett race och jag, mamma, pappa, Gail & Dennis (Andys föräldrar) följde efter i deras båt. Det var en kall segling ner och jackan var på, på vägen hem sprack det dock upp och mamma var snabb att ta av sig tröjan för att kunna jobba på brännan! Det var till och med så varmt att pappa fick av sig sin tjocka Helly Hansen!
Andys båt är den längst bak i bild, de fick en seg start men kom 9:a i deras klass, av 12 båtar. 
Observera att Helly Hansen är av... (måste vara varmt på semestern!!)

Middag i Oxford på lördagskvällen, mamma och pappa provade en Maryland-specialitet; Crab cake.
I måndags släppte jag mamma o pappa lösa i Annapolis, jag behövde fixa skola och Andy jobba. De strosade in till stan och mumsade glass och hittade stans mysigaste fik och vi möttes upp för lunch i vår marina! :) Till kvällen tog vi båten upp en bit i Spa Creek och ankrade över natten, åt en supergod middag (grillen tog dock för lång tid så det blev grillat i pannan istället), drack gott vin och åt Brie!

Mamma o Pappa har verkligen skämt bort mig och Andy denna vecka, ätit god mat och jag har fått alla mina julklappar i förskott, rea i Helly Hansen-butiken, behöver inte säga så mkt mer.. :)

I tisdags var det segling igen och som tur var blev varken mamma eller pappa sjösjuka! Vi seglade ett par timmar och vi hade turen att solen var framme, bikini på och Helly Hansen av! Pappa hjälpte till att hissa segel och mamma styrde båten! Vi la till uppe i Magothy River och både mamma och pappa tyckte verkade njuta av det liv jag o Andy lever! Det blev en massa kortspel under kvällen, mamma och Andy dominerade stort!
Mysig segeltur med Arcturus tisdag-onsdag, kvällen avslutades med kortspel :)
Mamma har blivit en riktig seglare... :)
Nybakat bröd till frukost, mamma och jag imponerade på våra pojkar!
I onsdags när vi seglade tillbaka hade vinden vänt och det gick betydligt fortare än vi tänkt oss tillbaka in till Annapolis. Jag var tvungen att fixa lite skolarbete så mamma o pappa strosade runt i Eastport medan Andy satt och skrev på ett par artiklar.
Hamburgare till middag, mmmmm!

Jag nere i Arcturus, Andy gillar inte min Red Sox-tröja eller pappas keps... :)
Igår (torsdag) skulle vi ha tagit en tur runt Naval Academy men istället fastnade vi inne i Helly Hansen-butiken och var ut och seglade med Woodwind, en 74 foot schooner som Andy tidigare jobbat för. Vädret var som sagt skiftande denna vecka och jag var glad att mössan var medpackad när vinden blåste ute i viken!
Lunch inne i Annapolis 
 


Tur med Woodwind, mössan på!
Igår kväll, mammas o pappas sista kväll med oss, hade vi en mysig krabbkväll i marinan. Andys föräldrar kom ner bara över kvällen. Mamma o Pappa hade köpt med sig tio olika småsnapsar och det konsaterades snabbt att Bäska Droppar var botten och Hallandsfläder var toppen! Vi sjöng snapsvisor, hade hattar och mumsade en massa krabbor! Efter tre snapsar flöt pappas engelska på bättre än någonsin och jag fick inte en syl i vädret.. :) Jättemysig kväll som så klart avslutades med vin och kortspel, jag fick revans och plockade hem spelet!
 
Härlig krabb-skival med Mamma & Pappa,Gail & Dennis
Imorse var en sorglig morgon, dags för mamma o pappa att åka vidare. Jag och Andy hade glömt att ställa klockan men lyckades ändå vakna i tid. Vi drack kaffe på vår båt, pappa och jag åt havregrynsgröt medan Andy o mamma ägg, som alla andra morgnar.. Vi packade bilen och styrde mot Baltimore, lättare än väntat att hitta tågstationen. Strax innan nio hoppade mamma o pappa på tåget ner mot Richmond för att hälsa på Ulla (vår närmaste granne i Dunderbo, hon har sommarstuga vid oss men bor i Richmond resten av året och har gjort det de senaste 40 åren). Mamma o pappa skulle anlända vid tolv i Richmond och jag antar att de har kommit fram nu... Jag och Andy stannade i Fells Point i Baltimore och drack en kaffe och njöt av morgonen innan vi körde tillbaka till Annapolis.
Mamma &Pappa i väntan på tåget i Baltimore
I helgen ska Andy ha en kurs i Celstial Navigation här i Annapolis, i vår marina. 6 personer ska delta och vi har planerat en grillkväll imorgon kväll. Ska bli spännande!

Ha det bra helg allesammans!!

Mamma & Pappa: Tack för en underbar vecka, jättekul att ni varit här, jag saknar er redan ska ni veta! Lycka till med sudokon pappa!

1 comment:

  1. Tack Maria o Andy och alla övriga överdär för sköna semesterveckor !

    Annika o Börje

    Övriga släkten hälsar också

    ReplyDelete