Thursday, September 3, 2009

Tiden går så fort...

Jag satt och funderade lite idag, vad har vi egentligen för oss här borta... Jag läser distanskurser, vi fixar och fixar på båten och Andy försöker komma igång med sin egna lilla business.

Som jag skrev i rubriken, tiden går så himla fort, vi har snart varit i USA en månad, var har all tid tagit vägen? Nackdelen och kanske även fördelen, med att bo i just Annapolis är att alla som kommer hit är på semester, både Andys vänner och familj och även de som har båt här i marinan... När någon i marinan kommer ner till sin båt är det lätt att fastna ett par timmar och prata om allt och inget och kommer Andys familj eller några kompisar ner är vi ute och seglar eller njuter av solen... Detta låter ju underbart, och det är det verkligen, men nackdelen är att man inte hinner med så mycket som man tänkt.... :)

Varvat med all semester har vi dock hunnit med en hel del. Jag läser som sagt mina distanskurser och hade min första inlämning i Geografi A i onsdags. Det handlade om geopolitik och resurser kopplat till konflikter i världen. Mycket intressant! Idag är planen att hinna med ett par kapitel i Företagsekonomin och börja med min individuella uppgift som ska vara inne nästa söndag.. Jag har hittat mitt perfekta skrivbord, ett av borden på uteplatsen i marinan. Nackdelen är återigen att det är lätt att fastna i samtal med andra, men otroligt mysig atmosfär så det väger upp! :)
Mitt "klassrum" i marinan, här håller jag till när ja pluggar.. :)
Vi har även hunnit med ett par projekt både på våran och Andys föräldrars båt. Vi har gjort rent och fixat alla 'whincher' och jag har lackat en massa så allt trä skiner! Vi har även installerat en fotpump i köket då våran elektriska pump gav upp för ett par veckor sen. Vi har organiserat, fixat och försökt få alla prylar att hitta sin plats på båten. Det är inte lätt med litet utrymme, allt MÅSTE ha sin plats, annars blir det rörigt på en gång!!

Förra helgen hade Andy sin första privata seglingslektion. Två killar har köpt en båt som de har här i vår marina, men de kan ingenting om segling. Andy och jag var ute förra helgen och instruerade dem i allt från vind och segel till hur båten ska styras och vad alla rep är till för, otroligt roligt och de är väldigt trevliga. De kommer ner på söndag måndag så då ska vi ut igen, och jag hörde rykte om att de ska bjuda på champagne! :)
Ty & Israel, Andys första segellektion..
Andys föräldrar var även nere i helgen. I lördags kväll seglade vi ut med dem ett par timmar och sov på deras båt i Annapoils Harbour, grillade och drack vin.
Andys kompis Adam är i militärskola och lär sig flyga stora plan, men är hemma ett par veckor. Hans båt är i en marina ca en timme från Annapolis, men nu när har har varit hemma har han haft den i Annapolis för det mesta. Vi har ätit middag med honom varje kväll och igår var vi ut i Annapolis med han och hans nyfunna tjej och drack vin! :)
Andy & Adam på Arcturus
I onsdags kväll var jag o Andy in till stan och kollade på film. De hade spännt upp storbildsskärm mitt i stan och visade "Pirates of the Caribbean", mysigt!!

Igår eftermiddag kom Ben Weems och hälsade på oss, Arcturus tidigare ägare. Ben ägde båten under 25 års tid innan han sålde den till oss, Ben fyllde 80 år förra veckan och Arcturus är han kärlek. Vi tog med Ben på en segeltur för ett par timmar och ankrade i Annapolis och hade middag innan vi kom tillbaka till marinan. Bens ögon lyste och han var otroligt tacksam att han kunde komma och hälsa på. De sista fyra åren Ben hade båten var den på land och renoverades. När vi köpte den var den fortfarande på land så Ben hade inte hunnit selga den efter reparationerna. Det är kul att ta med honom ut och varje gång han kommer har han med sig saker till båten som han hittat gömt i sitt garage. Och varje gång berättar han spännande historier om båten och tips och trix... :)
Segling med Ben Weems, en underbart fin eftermiddag!
Om bara ett par dagar kommer mamma och pappa och hälsar på! Ännu mer semester! :) ska försöka hinna med allt skolarbete jag har så jag slipper sitta framför datorn när de är här...

No comments:

Post a Comment