Wednesday, October 28, 2009

Äkta vara

Äntligen verkar det som att det finns fler som tror på samma sak som jag, mat utan tillsatser! Min kära vän Karin tipsade mig om en sida http://www.aktavara.org/ 

Efter att ha läst på sidan verkar det som att det är ett nytt certifikat som varor kan märkas med om de inte innehåller några tillsatser, bara äkta vara! Det är alltså inget nytt märke, bara ett sätt att märka vanliga varor som inte innehåller några tillsatser. Helt enkelt lättare för kunden att välja rätt! Än så länge verkar det som att det bara syns i City Gross men förhoppningsvis kommer fler butikskedjor nappa på det och allt fler producera varor innehållande endast riktiga saker!

Jag är glad, ett steg i rätt riktning!
Håll utkik i butikerna efter det!

1 comment:

  1. Den sidan hade jag kunnat tipsa dig om för länge sen.. Sorry, inte tänkt så långt. Har du läst böckerna? Jag har den ena, den får du mer än gärna låna sen om det är så! :)
    Du skulle ha varit med oss i skolan idag. Hade temadag om moral och etik igår och idag. Kändes mest som svammel men... Fick i uppdrag att lyssna på ett inslag på P1 om grisproduktion. Sen hade vi seminarium om det idag. Blev en livlig diskussion om moral där! Om hur man ska behandla djur, vad som är moraliskt rätt och fel vid slakt etc... Ja det blev rätt intressant faktiskt! Hur långt vi kan gå för att pressa priserna på kött. Lite svårt att förklara. Men det blev rätt intressant.
    Kan tipsa dig om de mindre trevliga inslagen man kunde hitta på P1 om du vill... fanns tydligen mer att se där, om hur det går till i Danmark tydligen. Man kan få sig en rejäl tankestälare!!!

    ReplyDelete