Thursday, October 29, 2009

Annapoils till Deltavile *2


Här kommer en liten berättelse och kort från den senaste veckan... Just nu befinner jag mig nere i Deltaville för några dagars tentaplugg, i natt har jag tenta i Grundläggande företagsinformation, på lördag ska min första hemtenta i Geografi B lämnas in och nästa vecka, på tisdag, har jag tenta i marknadsföring och inlämning av en case study.. Så det är mycket att fixa och jag är glad att ha ett par dagar att lägga ner på allt detta!

Nu ska vi se var jag ska börja.... Förrförra helgen (17-18 oktober) var jag och Andy hemma hos hans familj i Pennsylvania, hälsade på Kaitie i hennes nya skola och sov över hos henne, firade Andys farmor som fyllde åttio och jag ägnade så klart antal timmar framför datorn och skrev på min case study..

Tanken var att vi skulle börja vår trip söderut med vår båt på söndagen, den 19:e, men tidsoptimister som vi är räckte inte alla timmar till. Vi lämnade Pennsylvania söndag förmiddag och körde direkt ner till båten, tanken var att vi skulle segla till Oxford den dagen och hälsa på båtens tidigare ägare och sedan segla vidare till Deltaville. Istället körde vi över till Oxford på söndagskvällen och åt middag hos Ben och hans fru, de erbjöd oss sin gäststuga så Andy och jag passade på att sova i en riktig säng... Ben har en imponerande samling böcker i sitt hus och frågade oss om vi sett hans bibliotek, det visade sig att han har ett riktigt bibliotek i botten på gäststugan! Imopnerande!!!

Ben bjöd oss en riktig lyxfrukost bestående av kaffe latte från hans egna espressomaskin med en ostomelett och hembakat bröd! Mumma!
På måndag morgon, 20:e, åkte vi tillbaka till Annapolis för att ge oss av ner till Deltaville och vi bestämde oss för att segla non stop. Vi kom iväg runt lunch och så klart var vattnet som en spegel så det var bara att starta motorn om vi skulle kunna komma nån vart... Det var riktigt kallt och lagom när Andy lyckats fixa en självstyrning med linor knutna till ratten slutade motorn att fungera.... Vi har haft problem med vår Dieseltank förut så Andy hoppade ner för att byta filter, men mitt i processen tappade han hållaren som filtret ska sitta i och vi var utan motor med absolut ingen vind och solen på väg ner.. Det fanns inte så mkt att göra än att försöka segla och lagom när vi fått upp seglen kom vinden och tro det eller ej men vi hade en underbar segling hela natten, lyckades segla in genom kanalen till Fishing Bay, Deltaville och hela vägen in till bryggan.


Helt vindstilla.. 

Andys självstyrning som han kunde kontrollera inifrån båten, ser ni linorna knutna till ratten?

Och där dog motorn...




Andy ser ut som en uteliggare med dunjacka, mjukisbyxor o joggingskor.. :)
. Carlton, vår boss från sommaren i Caribbean har ett sommarhus med brygga i Deltaville och erbjöd oss att lämna båten där medan vi är i Bahamas. Vi kom fram till Deltaville på tisdag förmiddag efter ca 22 timmars segling och spenderade hela tisdag och onsdag vid hans hus.Vi hade två jättefina dagar och jag satt och spanade ut över vattnet medan jag försökte få plugg gjort...

 
 
 
 
Mysiga Deltaville, Carltons sommarhus är helt otroligt!


  

Vi var ute på en eftermiddagstur med Carltons lilla segelbåt
På onsdag kväll lämnade Carlton av oss i Richmond och vi passade på att hälsa på vår Dunderbo-granne Ulla som bor i Richmond. Vi spenderade en natt i Ullas mysiga hus och kollade igenom böcker med Carl Larsson-motiv och bilder på Stockholm. På torsdagen bjöd Ulla oss på lucnh och lämnade av oss vid tågstationen och vi hoppade på tåget tillbaka till Annapolis.

Underbara Ulla hemma hos henne i Richmond
Förra helgen bestod av football, Andy's kusin Blake och hans vänner var i Annapolis över helgen för att se sitt gamla College "Wake Forrest" spela football mot Naval Academy. Jag var med om min första tailgate, innan matcher är det vanligt att alla parkerar sin bil utanför arenan, sätter upp ett tält och grillar och dricker öl i ett antal timmar... Så det var jag o grabbarna, riktigt skoj!

Jonas lever fortfarande och mår bra! :)


Försöker spänna upp tältet...
 

En liten pojkskout som ville sälja kakor.. :)  
Matchen i sig var inte särskilt spännande och Wake förlorade, och regnet öste ner! Vi hade dock tur att fick platser längst bort på ena sidan och brevid oss var ett litet tak som man kunde stå under, så vi höll oss torra hela matchen! På kvällen var jag o Andy ut på en Irländsk bar tillsammans med några av Andys vänner och lyssnade på band som spelade irländsk musik!! :)

 
Navy's hemmaarena som tar ca 35 000 åskådare..

Regnet öste ner som ni kan se... Uh!
I måndags hoppade jag o Andy på båten, "Corrina Corrina" som vi ska segla ner till Bahamas. Vi seglade hela måndagen, solen sken men inte mycket vind. Båten består av Chad och hans tjej Jodie och Chad's pappa Clay, ett underbart gäng så det ska bli roliga dagar ute på havet! Första natten la vi till inne i Salomons och i tisdags kom vi ner till Deltaville där vi har vår båt.

 
 
En skön springrunda måndag morgon i Annapolis..


Jodie säger hejdå till sin familj i Annapolis, deras plan är att segla söderut och hitta jobb längs vägen, bilen är såld, de har sagt upp sig från sina jobb och ska nu ut på äventyr! :)

 Chad styr båten ut från Annapolis...

Jag o Jodie
Andy fixade och organiserade båten hela dagen igår och jag satt inne och försökte klura ut kalkyler och bugetar, mindre roligt men vill så gärna klara tentan som jag har inatt! "Corrina Corrina" seglade ner till Norfolk imorse men jag stannar kvar i Deltaville till på lördag för at få allt skolarbete fixat. På lördag kommer Dennis, Andys pappa, ner till Deltaville och han och jag ska tillsammans segla en katamaran "Sweetest Thing" ner till Norfolk. En gubbe ville ha sin båt ner till Norfolk men hade inte tid att göra det själv så jag och Dennis ska hjälpa honom med det!

Carlton har en golfbil i garaget som jag o Andy lånade när vi skulle ut o fixa ett par ärenden :)

Andy organiserade alla linor på båten, varm och skön dag (28 Oktober!)

Kvällen ägnade vi åt att spela kort o bygga korthus, kan nog säga att Andy vann husbyggandet... :) Men jag vann som alltid 500
Just nu sitter jag ensam i ett stort hus med utsikt över vattnet, äveb in det är jättevackert måste säga att jag är lite uttråkad då jag är van att ha Andy runt mig. Men jag ska gå o lägga mig tidigt ikväll så jag orkar upp och göra tentan inatt.... På måndag seglar vi till Bahamas om vädret är bra och det kommer ta ca en vecka, vi stannar i Bahamas ett par dagar och flyger sedan hem och ska segla vår egen pärla ner till Florida...

Kram på er

3 comments:

  1. Åhh!! Mia!! När ni kommer hem ska jag ge dig en match i 500!! Spelade alltid det med mormor när jag var mindre! Och kort var länge sen man hade någon att spela med... blir ju bara poker någon enstaka gång nu för tiden..

    ReplyDelete
  2. Jag hoppas att du stannar upp i vardagen ibland och inser hur bra du har det och hur mycket du upplever :) Verkar som vanligt att allt är bra med er! Hoppas ni får en trevlig segling nu. Och lycka till på alla tentorna!!

    Jätte vacker bild från båthamnen du tagit! Och jag gillar verkligen bilden på Andy och Jonas :)

    ReplyDelete
  3. Berättade för min bror, och visade bilderna, på The Goose Jonas och Andy... haha! Han bara skrattade! :) Och undrade lite hur det skulle gå för Jonas nu när ni inte är kvar i marinan..... Hoppas han väntar på er när ni kommer hem igen :)

    ReplyDelete