Saturday, December 12, 2009

A day aboard Unicorn!

Idag har det varit en mycket bra dag, kanske den bästa sen vi kom till St. Lucia.

Morgonen började med en frukost bestående av ägg, frukt och kaffe. När jag kom tillbaka till rummet låg Andy och sov efter nattens skift och jag packade väskan inför dagens äventyr. Till min förvåning hittade jag mina solglasögon i ryggsäcken, dem jag trodde att jag glömt i Florida! Jag blev mycket glad! Andys kommentar var att "dina dagar måste vara väldigt roliga Mia för du upptäcker hela tiden nya överaskningar (syftade då på alla gånger jag tappar bort saker och återfinner dem igen)"... :)

Vi nio gick jag ner till bryggan för att hoppa ombord på båten Unicorn, ett 40 m tallship som har seglingstripper från Rodney Bay där vi befinner oss. Andy lärde känna båtens kapten under ett nattskift, för han jobbar även som security under natten åp ARC. Jag hade turen att komma med gratis, och kapten Wellington är en mycket snäll herre, även besättningen var helt underbara. Lagom när seglen kommit upp började det regna och det öste verkligen ner, riktigt Hawaii-regn, i stort sett hela vägen ner till Soufiere som var destinationen för dagen...


 Wellington som är kapten på båten..

 
 
Vattenkrig, bestättningen vs kidsen. Lite skillnad på vattenpistoler, undrar vem som hade roligast... :)
Jag hann inte se mkt av själva Soufreire för vi hoppade in i en buss för att se en bit av inlandet (jag kan erkänna att jag inte är en bussguide-människa, men det var snällt av dem att låta mig följa med). Vi åkte först till ett par varma källor, dock för varma för att bada i, vattnet bubblade och ånga kom upp från marken.. 

 Efter det stannade vi till vid ett mkt fint vattenfall och vi kunde hoppa i och ta en dusch under, jag valde istället att smyga runt med kameran och fota alla fina blommor och träd som fanns i närheten..

   
 

På väg tillbaka till Rodney Bay fick vi lunch och stannade till en halvtimma för att simma och svinga oss från bommen. Första gången jag simmat i havet sen jag kom hit, mkt skönt! :) Solen kom fram och jag fick prova på att styra ett tag, mäktigt! Vi svängde även förbi ett mysigt litet ställe som heter Marigot Bay, och minnen från sommaren kom då vi stannade här en natt med kidsen. Vi kom tillbaka till Rodney Bay vid halvfem, så en heldag på vattnet! :)

Mysiga Soufreire, om Andy inte är alltför trött efter nattens skift ska vi åka hit imorgon på hans lediga dag..


 
Petit och Gros Piton



Mysiga Marigot Bay

St. Lucias mest odlade frukt är banan, man kan få i stort sett allt med banansmak, till och med bananketchup!
När jag kom tillbaka till hotelrummet låg där en påse med Mangos, äntligen! Igår när jag kom hem för att plugga höll städerskan på att städa vårat rum, så jag satt ner och pratade med henne medan hon blev klar (kändes så klart jättedumt...). Hon var otroligt trevlig och vi pratade om allt och inget och kom så klart in på mitt favoritämne mango. Hon berättade att det inte är säsong nu, så de är svårt att få tag på och man måste vara tidigt vid fruktstånden.. Hon erbjöd sig att svänga förbi ett fruktstånd på väg till jobbet och hon hade hittat hela 10 mangos. :)
Jag blev imorse klar med min del till ett grupparbete, och ikväll ska jag hinna med mitt sista papper till organisationskursen.. Sen ska den förhoppningsvis vara avklarad! :)

Kram på er alla!!

3 comments:

  1. Fy sjutton vilken häftig båt! Och ascool besättning ju! Tråkiga association man kunde göra där ;) Till olika skurk-filmer o allt möjligt.
    Ascoolt!! Men misstänker att de var typ dundersnälla?! ;)

    ReplyDelete
  2. "Lagom när seglen kommit upp började det att regna och det öste verkligen ner, riktigt Hawaii-regn...."

    Vaddå har du varit med om Hawaii-regn förut? ;) Guud vad jag skrattade och vilka minnen och flashbacks jag fick. :) Vad skoj vi hade på vår lilla Hawaii-semester. Synd dock att vädret var som de var. Men kul hade vi ju iaf! :)
    Alltid lika skoj att läsa din blogg och JA, jag är sååå avensjuk på dej! :)
    Fortsätt uppdatera din blogg och God Jul och Gott nytt år om vi inte hörs innan! :)
    Kram Cissi

    ReplyDelete
  3. Hahaha!! Ja, varje gång det ösregnar (inte bara regnar utan när himlen liksom öppnar sig) så tänker jag tillbaka på Hawaii och hur jäkla kul vi hade det där... :)
    Cissan: Vad kul att du läser bloggen, inte många som förstår begreppet "Hawaii-regn", måste liksom varit där och sett att regnet aldrig kan ta slut! haha!
    Ullis: Grym båt, kunde inte sluta bli imponerad på alla rep o tampar som hängde överallt... Tror att båten varit med i ett par filmer faktiskt!!

    ReplyDelete