Thursday, December 10, 2009

St. Lucia

Nu befinner sig jag och Andy i St. Lucia.

Vi kom hit i söndags, den 6:e December. Andy har ett två veckors kontrakt att jobba för organisationen World Cruising Club här nere. Jag inser att jag inte varit så tydlig i beskrivandet av våra planer så jag förklarar lite närmare vad vi egentligen gör här nere. World Cruising Club ordnar cruising rallies runt om jorden, ett slags event/tävling där båtar seglar tillsammans från en destination till en annan, denna gången från Kanarieöarna till St. Lucia.
 
 Alla båtar som kommer in stannar i Rodney Bay Marina
Det är totalt nio, inklusive Andy, som jobbar här under ett par veckor, och uppgiften är att välkomna alla 225 båtar som kommer hit, svara på frågor, se till att allt flyter på och lösa problem som uppstår. Det är mer att göra än man tror, och det är ett konstant spring nere på kontoret med folk som undrar när båtarna kommer in, när de olika eventen är etc etc. De jobbar i skift, 4 pers under dagen, och två under natten. Det blir i genomsnitt 12h jobb om dagen, och var fjärde dag har de 24 h ledigt i sträck.

 
Varje båt som kommer in blir välkomnad av St. Lucia Tourism Board med en fruktkorg, musik och allas favorit en romdrink!
Jag o Andy hoppade på ett flyg från Miami (efter att ha tagit tåget ner från Pompano Beach där vi kommer att bo över vnitern) och allt flöt på. Inga förseningar och jag somnade som vanligt innan planet hade lyft. När vi kom ner till St. Lucia klev vi av planet och möttes av värmen! Puh! Fyra plan hade landat samtidigt så ni kan ju tänka er hur lång kön till passkontrollen var. Jag och Andy fick dock syn på en skylt med våra namn på och det var St. Lucia Tourism Board som kom och välkomnade oss, lät oss smita förbi den långa kön och skickade oss vidare till tullen. "Palm Haven" (hotellet vi bor på) måste varit det magiska ordet, för just som han skulle öppna våra väskor nämnde vi Palm Haven och vi blev förbiviftade och var ute ur flygplatsen inom fem minuter efter att vi klivit av planet... Inte illa! :) Vi fick en taxi till hotellet och möttes där av Andrew Bishop, hans som är ansvarig för ARC här nere i St. Lucia.

 
Mitt och Andys rum är högst upp i mitten på kortet..
Första kvällen var jag och Andy med Andrew och välkomnade två båtar, tror ni inte att den första var en svensk båt som kom in. Mycket häftigt att se alla båtar som kommer in och har seglat över Atlanten, otroligt inspirerade! Igår hade över 120 båtar kommit in men de mindre är fortfarande kvar ute på vattnet...
Andy har som sagt jobbat om dagarna, jag har varvat dem med skola och strosa runt och kolla. Största misstaget var att jag glömde mina solglasögon i Florida, men jag hittade ett par nya för bara 20EC, ca 50 kr! :) Utanför marinan finns en kille som säljer "drinking coconuts", underbart gott!

Mmmmmmm!
Redan när vi kom hit till St. Lucia pratade jag med Andrew om att jag gärna hjälper till om det behövs, ochidag var jag runt till alla båtar med barn ombord och delade ut en bild som barnen kan färglägga och sedan delta i en tävling under en julfest som kommer hållas för alla barn! Ett flertal båt var norska och det va jäätemysigt att prata med alla barnen! :)

Igår hade Andy och hans team-kompis Susanna 24 h ledigt så vi började dagen med "Zipline", ett flertal linbanor uppe i regnskogen. Turistrådet har anordnat ett antal aktiviteter för alla som är här och vi har turen att kunna göra allt gratis. Det tog ca en timma att köra upp till Regnskogen där dessa linbanor var. Vi fick på oss varsin sele och hjälm, och åkte från träd till träd, totalt 11 linbanor, över små åar med underbar utsikt, vissa var riktigt höga och jag måste erkänna att jag var lite skraj i början. Detta gick dock över och vi hade en riktigt kul dag!! :)

På vägen till Zipline. St. Lucia är otroligt grönt med en vacker kust!


  
På väg att åka, första linbanan....
 
 
Här kommer Andy och jag.. :)


Andy hitade så klart en hund, vem tror ni är lyckligast..?
På vägen hem stannade vi till vid en jättemysig restaurang / bar med utsikt över vattnet och en liten fiskeby, helt otrolig utsikt!

Jag känner på mig att vi kommer ha härliga dagar här i St. Lucia. Jag är glad att jag nu har blivit involverad i arbetet och kan vara med och hjälpa till, det känns lite konstigt att sitta uppe på hotellrummet helt ensam och plugga medan Andy är ute bland båtarna!

Många svenska, norska och finska båtar med. Andy pratat svenska som aldrig förr! :)
Jag kan även meddela att första natten/dagen fick jag mer myggbett än jag fått på en och samma gång. De godaste delarna måste vara höger underarm (ca 35 myggbett), mina tår (går inte att räkna) och insidan av låren (ca 30 bett på varje). Jag och Andy gjorde misstaget att ha fönstret öppet första natten, Andy fick så klart noll bett!

Andys kontrakt går som sagt ut den 20:e December och då sticker vi vidare till St. Martin för att jobba för Broadreach som vi jobbade för i somras. Denna gång ska de anordna en dyktrip för collegestudenter därde kan ta certifikatet "Dive Master" och samtidigt kunna tillgodoräkna sig poängen vid deras college. Än så länge är det bara 4 studenter som har anmält sig, men det är första gången tripen ordnas över nyår så det r glada att överhuvudtaget ha någon deltagare... Tripen kommer att pågå mellan 27 December  till 15 Januari. Jag och Andy kommer att spendera en vecka i St. Martin och förbereda allt, chacka in båten och backa den, handla mat, fixa iordning dykutrustning, motor och dinghy etc. Tiffany, en kompis från i somras, ska vara dykinsruktör coh flyger ner den 26:e. Andy ska vara kapten på katamaranen vi ska segla, och som tack för att jag hjälpt till hela veckan innan får jag hänga på och vara "student" och delta i alla dyk och förhoppningsvis skaffa mig ett par nya dykcertifikat. Ni kan kolla in det på länken http://www.academictrekscollege.com/programs/gl/rdm_gl.asp

Efter St. Martin, i runt den 20:e Januari flyger jag och Andy hem till hans föräldrar i Pennsylvania för att fira en sen jul med hans familj, och sedan vidare ner till Florida för att starta vår vinter där nere.. Mycket flygande fram och tillbaka, men hoppas at tni hänger med i planerna nu!

Kram på er alla därhemma och alla som läser min blogg! :)

No comments:

Post a Comment