Thursday, December 3, 2009

Florida!!

Vi är i Florida, otroligt! :)

Rekord! Vi har aldrig varit så här långt söderut på båten förut.. :)
Efter mycket om och men lyckades vi ta oss ner till Floria med vår båt, två dagar tidigare än planerat...

Tripen startade från Fishing Bay, VA lördagen för ca två veckor sedan... Efter att vi kom hem från Bahamas spenderade i två dagar hemma hos Andys föräldrar och åt en massa god mat. Vi fick skjuts ner till Deltaville på freadgen och vi alla njöt av Carltons fina hus under fredagen... En liten storm hade passerat deltaville men båten var fortfarande glad, en lina hade gått sönder men annars var allt okej. Jag o Andys mamma fixade lite sista minuten-shopping på lördagsmorgonen och vi lämnade bryggan runt tio...Kallt och grått, men vi hade tur att inte få en droppe regn på oss under hela dagen...

Första bron på ICW, spännande öppning, hela bron lyftes upp....
Första natten la vi ankare i Norfolk, starten på ICW (sammanlänkade kanaler, floder, sjöar och sounds längs med hela usa's östkust). Vi hade 1055 miles framför oss och planerade att hinna med 63 miles per dag. Redan första dagen fick vi problem med motron, den bestämde sig för att stanna, men hoppade fint igång igen efter att vi lät den vila ett tag. Detta problem fortsatte och vi försökte byta filter vilket hjälpte en stund...

Den 18:e bestämde vi oss för att ta en lite paus och vara lediga hela dagen. Kvällen innan kom vi till Oriental och la ankare ute i hamnen..Vilken morgon vi hade sen, medan jag kokade kaffe hörde jag ett band och vi hade blåst in i båten bakom oss, vi hade dock tur och ingen båt blev skadad, och ut i oturen såg vi att staden gratisbrygga nu hade en plats ledig som vi tog.. Anledningen att vi tog en dag ledigt var dels för att jag skulle skriva en omtenta (som jag missade när vi seglade till Bahamas) och en äldre herre med samma båt som oss bor i Oriental.
Förmiddagen spenderade vi på ett mysigt cafe där jag utförde mitt sista-minuten tentaplug samt tenta, och under eftermiddagen åkte vi till Roy's hus en bit bort. Kul att se en likadan båt som vår, så lika men ändå så olika! Då hans fru var borta ett par dagar bjöd vi över honom på middag (han meddelade att han inte var någon hejjare på middag) och delade historier samt lyssnade på hans intressanta berättelser från andra världskriget (karln var "mid eighty" och fortfarande aktiv tävlingsseglare lokalt). Det var ett skönt stopp och ännu skönare för regnet öste ner hela dagen...

Morgonen efter bestämde vi oss för en tidig start och stack iväg innan solen gick upp... Eftersom vi haft problem med vår diesel bestämde vi för att ringa en kille som kunde rena den, och dagen efter spenderade vi förmiddagen i Elizabeth City. Detta verkade hjälpa till en viss del, men då vi hade fortsatt problem med motorn bestämde vi oss för att låta båten få vila lite och ge oss ut på havet ett par dagar....

Vår kamin användes ofta i början av resan, varmt och skönt nere i båten!

Hemmagjorda öronproppar... :) Motorn förde en massa oljud!
Vi stannade till i Wrighsville Beach förra fredagen och stack ut i lördags.

Kolla motorn och fixa nya 'backstays' innan vi stack ut på vattnet...

Första dagen var helt underbar, väder och vind kunde inte ha blivit bättre och både delfiner och sköldpaddor kom och hälsade på oss. Andra natten ute hamnade vi mitt i en åskstorm, åskan mullrade och blixtar slog ner runt oss samtidigt som renet öste ner så vi knappt kunde se fören på båten. Stormen höll i ett par timmar men det jobbigaste var efteråt, vågorna kom från alla olika håll men det var ingen vind, så vi kunde inte göra annat än att sitta och vänta på att vinden skulle komma tillbaka. Vinden kom tillslut med solen, och hela nästa dag hade vi en underbar segling igen och återigen delfiner som simmade med båten.

Inte lätt att göra två saker samtidigt, styra båten och inte spilla kaffe!

Flera flyfiskar landade på däck... haha

Vi kom in till Ferdinina Beach i norra Florida på måndags morgonen, och bestämde oss för att köra en liten bit till. Ute på havet drömde vi om ett varmt Florida där vi kunde ha bikini på varje dag och duscha utan att frysa.. Det var helt tvärt om. Första dagen öste regnet ner, och andra morgonen var så kall att det kändes som att man skulle ut o åka skidor, inte segla i Flroida..

Florida? Kallt och ösregn... :(

Dag två i Florida hade vi extremt många delfiner som simmade med oss och hoppade längs båten, och var man än kollade såg man delfiner någonstans.. Jag har även sett mina första manatees (sjöko på svenska), spännade djur!

Sista ölen dracks i San Agustin, mmm! (Pappa, jag älskar min Helly Hansen!)

Mkt skoj hade vi för oss, träning, brödbal, klättra upp i masten.. :)

Underbara pelikaner på jakt efter fisk (dessa latmaskar satt på bryggan och ploppade i när de såg en fisk i vattnet... haha)

Jag hänger upp duschen, dags att bli ren och fin! :)
I söndags kom vi äntligen ner till Pompano Beach, och vi hade en låååång dag! Vi hade 22 broöppningar att ta oss igenom under söndagen, och alla broar var tajmade så att man skulle hinna med dem. De måste ha räknat med en båt som var snäppet snabbare än våran, för vi missade i stort sett varje bro med ett par miuter, och fick lov att sitta och vänta i en halvtimma på nästa...

En halv dag kvar, äntligen varmt och skönt!
Tillslut, efter 14 h körde vi äntligen under den sista bron och la till vid vår båtplats. Ägaren av bryggan bor i en lägenhet precis vid båten, så han kan ha uppsikt över den är vi inte är här. Han kom ut och välkomnade oss, mkt trevlig karl!

Jag  o Andy har levt lyxliv nu ett par dagar, och tycker att vi har förtjänat det efter vår mindre lyxiga diet de sista dagarna (de sista dagarna hade vi slut på godsaker men ville inte lägga tid på att gå iland och handla, så vår diet de sista dagarna blev wok bestående av lök, vitkål, morötter och potatis...). Så fort vi kom fram gick vi till Andys favoritrestaurang och firande med en stor köttbit och tysk öl, bekvämt nog ligger den endast 3 min promenad från båten... Igår morse köpte vi varsin grekisk yoghurt och mumsade på och till middag blev det stek, efter att ha delat på en bit brie och en flaska vin.. Mmm! Varje morgon njuter vi av mammas chokladkalender (mamma är underbar, hon vet att jag inte riktigt gillar chokladen i kalendern, så hon har tagit ut alla och smält ner god mörk choklad i hålen i stället.... Mamma är bäst! Tack även för den fina duken, den passar perfekt på båten!)

För er som inte vet kommer jag och Andy att spendera vår vinter i Pompano Beach, Florida och  bo i hans farmor o farfars hus. Det ligger i ett mysigt område längs en kanal, så vi har utsikt över vatten på baksidan. Passande nog är det endast en halvtimmes promenad till vår båt. Även om Pompano Beach är väldigt annorlunda är jag säker på att jag kommer hitta mina områden och gilla det...

Ha det bra allesammans, hoppas att ni orkat läsa!

1 comment:

1. Gillar bilden på den där bron ni åkte under.. Ganska cool broöppning :) Dock ser den ut att vara rätt känslig mot stigande vattennivå?! Eller ser det bara ut så på bilden kanske?
    Gillar verkligen bilden på solnedgången också, den där det står en pil mitt i vattnet. Mycket vackert!
    Känns som du har mycket fotande i dig faktiskt Mia! Såna där små detaljer som MÅÅÅNGA tokmisslyckas med. Som du gör rätt på typ alla bilder :)
    För övrigt gillar jag 'bildserien' (ja två bilder är väl en serie?) där först Andy står o styr båten i shorts, och på nästa bild står du och styr så påpälsad man bara kan typ :)
    Bilden på dig som Andy tagit uppifrån matsen är också underbar! Lite udda vinkel! ;) Perfekt seglarbild!