Sunday, December 13, 2009

I St. Lucia på lucia....

Idag är det lucia och jag befinner mig på St. Lucia, lite lustigt.. Pappa var den som först noterade det, när jag ringde hem från Florida och berättade att vi skulle hit så sa han just "så du ka fira lucia i St. Lucia".

Ännu lustigare är dock att idag, den 13:e December är St. Lucias nationaldag... Jag var så klart tvungen att kolla upp varför, det är klart att det inte kan vara ett sammanträffande. Varför firas egentligen lucia den 13:e December och varför har St. Lucia sin nationaldag samma dag? Jag var så klart tvungen att kolla upp detta och fick fram lite info via NE (sådan far, sådan dotter, när pappa vill söka information åker Nationalencyklopedin fram och tack vara skolans bibliotek ha rajg tillgång till internetversionen..).

Vad jag hittade på NE var att helgonet St. Lucias helgondag är den 13:e December. Lucia har firats i Sverige sedan medeltiden, men då som en startdag för julens fasta. Dagens lussefirande blev visst populärt redan under 1800-talet och startade inom studentkretsar, som allt annat... .)

Lite spännande att denna dag har utvecklat ett så starkt  firande i två helt olika länder måste jag säga!!

Kram på er


No comments:

Post a Comment